2010-02-18

Smör ger lägre höjning av blodfetter

Höga blodfetter anses öka risken för hjärt-kärlsjukdom. Smör ger betydligt lägre höjning av blodfetter efter en måltid jämfört med olivolja. Det visar en ny studie som forskare vid Lunds universitet har gjort på 19 kvinnor och 28 män.

Skillnaden var tydligare hos män än hos kvinnor. Smöret ger en relativt låg blodfettsstegring. Detta förklarar forskarna med att ungefär en femtedel av fettet i smör består av korta och medellånga fettsyror som används direkt som energi i kroppen. Därför påverkas aldrig blodfetterna i någon större omfattning.

– Smör innehåller mer än 400 fettsyror som alla har olika egenskaper. Det är intressant att forskarna har kunnat se skillnader mellan smör och olivolja och att smörets korta fettsyror uppmärksammas, säger Helena Lindmark Månsson, nutritionsexpert på Svensk Mjölk.

Framåt planerar forskarna att studera om fetterna ger olika mättnad och hur övriga faktorer påverkar hur kroppen tar upp fett efter en måltid.

Läs mer om smör på Smörfrämjandets hemsida.

Kontakta: Helena Lindmark Månsson
Tel: 046-19 25 85

Bookmark and Share
 
Svensk mjölk | Tel: 0771-191900 | info@svenskmjolk.se | Om denna webbplats