- NDCI-index är en jämförelse mellan olika dryckers näringsinnehåll och klimatpåverkan.
- Mjölk mer näringstätt än sojadryck, havredryck och juice.
- Mjölk ger mer näring i förhållande till klimatpåverkan.
Mjölk är mer näringstätt än sojadryck och havredryck, vatten, läsk, juice, öl och vin. Dessutom innehåller mjölk mer näring i förhållande till klimatpåverkan än de andra dryckerna. Det visar forskning från Uppsala universitet, Lunds universitet, University of Washington och Svensk Mjölk Forskning.
– Mjölk är både nyttigt och klimatsmart, säger Annika Smedman, nutritionsexpert på Svensk Mjölk och en av författarna till studien.
Beräkningarna bygger på en helt ny modell. De olika dryckernas näringstäthet har dividerats med den mängd växthusgas som produktionen står för. Denna kvot kallas Nutrient Density to Climate Impact-index, NDCI-index.
– Det är ett unikt arbete vi har gjort och det visar hur viktigt det är att ställa ett livsmedels klimatpåverkan i relation till dess näringsinnehåll.
Studien visar att NDCI-index för mjölk är avsevärt högre än alla de andra dryckerna. Mjölk är mer än dubbelt så näringstätt som sojadryck i förhållande till dess klimatpåverkan, och nästan åtta gånger jämfört med havredryck. Resultaten i sin helhet publicerades 2010 i den vetenskapliga tidskriften Food and Nutrition Research.
Annika Smedman
LRF Mjölk – Mjölkkvalitet & Nutrition
Kontakt