Mjölk – en naturlig källa till vitamin B12

I en studie visar forskare att kroppen lättare tar upp vitamin B12 från mjölk än från vitamintillskott, där vitaminet är syntetiskt. Forskarnas slutsats är att mjölk är ett unikt livsmedel för att förebygga brist på vitamin B12. Vitamin B12-brist kan leda till blodbrist och neurologiska symptom.

Forskarna undersökte om det var skillnad i biotillgängligheten mellan vitamin B12 från mjölk och cyanokobalamin – en syntetisk form av vitamin B12 som används i vitamintillskott. Resultatet visar att upptaget av vitamin B12 var signifikant högre från mjölk än från vitamintillskott. Undersökningen använde grisar som modellsystem eftersom deras tarmsystem och absorption är lika människors.

Animaliska livsmedel är en naturlig källa för vitamin B12. Vitamin B12-innehållet i livsmedel från idisslare är särskilt högt eftersom vitaminet produceras av mikroorganismer i våmmen hos dessa djur.

Källa: Matte, J. J., Guay, F. & Girard, C. L. 2012. Bioavalialbility Bioavailability of vitamin B12 in cows' milk. British Journal of Nutrition, 107, 61-66.

Senast ändrad 19 juni 2012

Fler artiklar