Lättmjölk minskar risk för stroke

Personer som dricker lättmjölk och äter andra mejeriprodukter med låg fetthalt  har lägre risk att drabbas av stroke. Det visar forskare på Karolinska institutet i en studie av närmare 75 000 svenska kvinnor och män.

De personer som äter mer än sju portioner lätta mjölkprodukter (0,5 procent fett) har 12 procent lägre risk att drabbas av stroke än de som äter mindre än tre portioner.

– Ju högre "dos" mejeriprodukter med låg fetthalt, desto lägre verkade risken för stroke vara, säger forskaren bakom studien, Susanna Larsson vid Karolinska institutet.

Vad det är i mjölken som gör att risken för stroke minskar vet man ännu inte, men tidigare studier har visat att personer som äter magra mjölkprodukter har lägre blodtryck. Högt blodtryck är en av de största riskfaktorerna för stroke. Forskarna bakom den nya studien tror även att de magra mjölkprodukternas innehåll av vitamin D kan vara en förklaring.

Studien visar också att feta mjölkprodukter, fil, yoghurt, ost, grädde och crème fraiche inte påverkar risken för stroke.

Källa: Dairy consumption and risk of stroke in Swedish women and men. S. Larsson, J. Virtamo och A. Wolk. Stroke 2012. DOI: 10.1161/STROKEAHA.111.641944

Senast ändrad 4 maj 2012

Fler artiklar