- Mjölk hämmar inte tillgängligheten av kaffets nyttiga antioxidanter.
- Mjölkfria ersättningspulver har hämmande effekt.
- En fjärdedel av konsumtionsmjölken används i kaffe i Sverige.
Mjölk i kaffet hämmar inte tillgängligheten av kaffets fenoler, en grupp nyttiga antioxidanter som finns i bland annat kaffe. Det gör däremot så kallad non-dairy creamer, ett mjölkfritt ersättningspulver som används i kaffe.

Detta har en schweizisk forskargrupp konstaterat efter att ha låtit personer dricka svart pulverkaffe, pulverkaffe med tio procent mjölk och pulverkaffe med en blandning av socker och non-dairy creamer. Forskarna mätte halterna av fenoler i blodet och hur snabbt de nådde ut i blodet.
Hittills har man vetat mycket lite om hur tillgängligheten av fenoler i maten påverkas av andra livsmedel. Det är positivt att mjölk i kaffet inte stör upptaget av kaffets nyttiga antioxidanter eftersom en fjärdedel av konsumtionsmjölken hälls i kaffet i Sverige. Dessutom tillför mjölken fler nyttigheter till kaffekoppen.
Källa: Nondairy creamer, but not milk, delays the appearance of coffee phenolic acid equivalents in human plasma. M. Renouf m fl. The Journal of Nutrition 2010;140:259-263.
Maj 2010. Senast ändrad: 29 september 2010
Annika Smedman
LRF Mjölk – Mjölkkvalitet & Nutrition
Kontakt