Åttaåringar som drack standardmjölk hade lägre BMI

  • 8-åringar som dricker standardmjölk varje dag har lägre BMI än 8-åringar som sällan dricker standardmjölk.
  • Det är viktigt att barn dricker den rekommenderade mängden en halv liter mjölk per dag och därmed kanske undviker att dricka läsk och andra sötade drycker.
  • De barn som åt mer fett var smalare.
  • Många barn hade låga nivåer av vitamin D i blodet.

Pojke dricker mjölk. Foto: Helén Pe
En avhandling från 2009 som handlar om 8-åringars näringsintag, kroppssammansättning och bentäthet visar flera intressanta resultat.

Susanne Eriksson vid Göteborgs Universitet har undersökt cirka 120 friska 8-åringars näringsintag, kroppssammansättning och bentäthet. Projektet var en uppföljning av barn som undersöktes första gången vid 4 års ålder.

Många av barnen hade liknande matvanor vid båda undersökningstillfällena.

Ett intressant fynd i studien var att barn som drack standardmjölk en gång per dag eller mer hade lägre BMI (body mass index) än de jämnåriga som sällan drack standardmjölk. Denna skillnad sågs inte för lätt- eller mellanmjölk.

Att de barn som druckit mycket mjölk var smalare är svårt att förklara men att mjölk är bra för vikten har visats i tidigare studier. Vad det är i mjölken som ger den effekten har inte klargjorts men både kalcium och fettsammansättning har diskuterats.

Den halva litern mjölk per dag som rekommenderas av Livsmedelsverket är en viktig beståndsdel i den svenska kosten. Susanne Eriksson anser därför att det är viktigt att barnen dricker mjölk och därmed kanske avstår från andra sötade drycker som lätt tillför för mycket energi.

Högre vikt, lägre kolesterol

I undersökningen mättes också biokemiska markörer, såsom insulin och kolesterol i blodet. Kolesterolhalten var lägre hos barn med högre vikt både vid 4 och 8 års ålder.

Resultaten visade att barn som åt mer fett var smalare än barn som åt lite fett. Susanne Eriksson tror att det beror på att barnen höll sig mätta längre och undvek att småäta. Intaget av mättat fett var högre än rekommenderat både vid 4 och 8 års ålder men inget samband sågs till BMI avseende mättat eller omättat fett.

Vitamin D-berikad mjölk viktig

I studien undersökte man också barnens nivåer av vitamin D i blodet, något som inte tidigare gjorts på barn i Sverige. Man fann att hela 62 procent av barnen hade mindre än 75 nmol vitamin D per liter blod, vilket är den rekommenderade gränsen för vad vuxna bör ha. För barn finns inga gränsvärden beskrivna.

Den främsta vitamin D-källan är solljus. Vitaminet bildas när solen lyser på huden. Under den mörka delen av året bildas därmed inte så mycket vitamin D i huden och man behöver därför få det från kosten.

Vitamin D finns framför allt i fet fisk och magra mjölkprodukter som berikas med vitaminet. Nivåerna av vitamin D var bättre hos dem som drack mager, berikad mjölk. Att så många barn trots detta har låga värden tyder på att berikningen inte är tillräcklig.

Det behövs fler studier

Susanne Eriksson anser att de behöver gå vidare med de här resultaten och undersöka vad de innebär. Kanske olika fettsyror påverkar olika delar av skelettet på olika sätt. Kanske sammansättningen av kostens fettinnehåll är en bidragande orsak till att svenskar har hög förekomst av osteoporosrelaterade frakturer jämfört med andra länder.

Artikelförfattare: Maja Nordström, livsmedelsagronom Svensk Mjölk

Källa:

Studies on nutrition, body composition and bone mineralization in healthy 8-yr-olds in an urban Swedish community Författare: Susanne Eriksson; Göteborgs universitet.; University of Gothenburg.; (2009)

Senast ändrad 7 september 2011